Header Ads

ad

Teknik Desain Batik Nusantara


Ada banyak cara dalam pembuatan batik Nusantara,  dimana batik ini dapat dibuat dengan berbagai teknik mendesain. Berikut beberapa teknik yang bisa digunakan dalam mendesain batik Nusantara :

Batik Blok



TEKNIK BATIK BLOK NUSANTARA
Teknik Batik Blok

Kain putih akan diterapkan dengan corak batik yang menggunakan blok corak. Blok corak diperbuat daripada kayu atau logam. Proses ini dilakukan berulang-ulang dengan mengikut susunan yang tertentu sehinggalah selesai. Di mana blok itu telah dicelupkan terlebih dahulu ke dalam pewarna sebelum ditekapkan di atas kain tersebut.

Batik Canting

TEKNIK BATIK CANTING NUSANTARA
Teknik Dengan Canting
Teknik mendesain membutuhkan alat canting yang digunakan untuk melakar corak batik dengan lilin panas di atas kain putih. Setelah kerja-kerja melakar selesai, proses mewarna mengikut kesesuaian corak dilakukan dengan menggunakan berus cat, dimana bahagian-bahagian yang terkena lilin itu tidak akan meninggalkan kesan warna apabila proses mematikan warna di lakukan. Lilin akan cair dan tanggal menjadikan bahagian-bahagian ini berwarna putih sebagai benteng.

Batik Skrin

TEKNIK BATIK SKRIN NUSANTARA
Teknik Batik Skrin
Corak batik dibentuk di atas skrin yang diperbuat daripada kain polyster yang berpengidang. Skrin dilekapkan di atas kain putih, proses pewarnaan dengan melalukan warna di atas corak tadi dengan menggunakan sekuji. Teknik mendesain dengan cara ini akan diulang beberapa kali dengan corak yang berlainan untuk mendapatkan corak batik yang lengkap. Ini disebabkan satu skrin untuk satu warna sahaja.


Semoga artikel ini  dapat bermanfaat untuk kalian  semua , ya.

Tidak ada komentar